Laatste nieuws


Week van de bedrijfsoverdracht

Geplaatst 13 okt. 2017 05:19 door Frank Verhaegen   [ 13 okt. 2017 05:20 bijgewerkt ]

23-27 oktober 2017 De bedrijfsovername is ongetwijfeld een belangrijke uitdaging voor het verankeren van ons economisch weefsel. Ieder jaar echter verdwijnen een honderdtal ondernemingen in Brussel, en tegelijk een nog belangrijker aantal werkposten. Een gebrekkige voorbereiding van de overname is één van de voornaamste oorzaken van deze verdwijningen.

Of u er nu aan denkt om uw onderneming over te laten of eerder om een onderneming over te nemen, de dienst 1819 en zijn partners geven u de mogelijkheid een antwoord te geven op alle vragen die u zich stelt op dit vlak, en ook om experten te ontmoeten tijdens conferenties, workshops, individuele ontmoetingen,...

Ontdek hier het programma van alle evenementen die plaatsvinden in Brussel van 23 tot 27 oktober in het kader van de Week van de Bedrijfsoverdracht.

Hebt u vragen ? Neem dan gerust reeds contact op met onze informatiedienst op het nummer 1819.

Verhuis kantoren Berchem

Geplaatst 2 okt. 2017 11:43 door Frank Verhaegen

Meesschaert & Partners verhuist na vele jaren van de Generaal van Merlenstraat naar de Filip Williotstraat 9, eveneens in Berchem.
Het neemt daar zijn nieuwe kantoren in de Bluepoint building in gebruik.

Solliciteren is topsport!

Geplaatst 10 nov. 2014 11:14 door Geert Meesschaert

Solliciteren is topsport

Ik vergelijk solliciteren met topsport. Een topsporter is elke dag met zijn sport bezig en hij werkt er hard voor. Het einddoel is niet vandaag of morgen bereikt en de concurrentie is moordend. Een topsporter heeft ook tegenslagen en dagen dat het minder gaat. Hoe houdt een topsporter het vol om toch steeds door te gaan? Ik denk dat zijn motivatie ligt in het feit dat hij doet waar hij goed in is, dat hij zeer gedreven is en dat hij plezier heeft in wat hij doet.

Wat geeft jou energie?

Solliciteren kost tijd en energie en je ziet niet direct resultaat, behalve dan een stapel afwijzingen. Hoe kun je ervoor zorgen dat solliciteren leuk blijft? Denk na over dingen die je leuk vindt om te doen en die jou energie geven. Het is helemaal mooi als je iets onderneemt dat met je vakgebied te maken heeft. Er zijn genoeg mogelijkheden.

Vrijwilligerswerk

Wat dacht je van vrijwilligerswerk in jouw vakgebied? Het hoeft niet veel tijd te kosten. Je leert nieuwe mensen kennen, je zet je vaardigheden in, je doet ervaring op en je kunt het op je cv zetten. En wie weet waar het nog meer toe kan leiden… Het belangrijkste is dat je het met plezier doet en dat je er energie van krijgt.

Netwerken

Bedenk welke mensen je kent die bij een bedrijf werken dat jij interessant vindt. Vraag of ze tijd hebben om jou meer te vertellen over hun bedrijf en het werk dat ze doen. Of misschien hebben zij goed contact met iemand van een afdeling die jouw specifieke interesse heeft. Je zult zien dat er genoeg mensen zijn die het leuk vinden om jou over hun werk te vertellen.

Elke stap is waardevol

Voor veel dingen geldt: verwacht niet dat het morgen resultaat oplevert. Doe het omdat je ervan leert, omdat je het leuk vindt en omdat je nieuwe mensen ontmoet. Elke stap die je zet is al een resultaat op zich, wees daar trots op. Zie het als het planten van een zaadje, waar later iets moois uit kan groeien.


Waarom sommige mensen een return halen uit netwerken en jij misschien niet

Geplaatst 1 okt. 2014 04:00 door Geert Meesschaert

Waarom sommige mensen een return halen uit netwerken en jij misschien niet !


Een aantal jaren geleden was ik aanwezig op een meeting van een businessclub en had ik een gesprek met een ander lid. Hij vertelde me dat “netwerken” voor hem echt niets opleverde, terwijl hij nochtans meer dan genoeg moeite deed. Hij was al een aantal jaren heel actief aan het netwerken, was veelvuldig aanwezig op meetings van de businessclub en op andere recepties, iedereen wist wie hij was en wat hij deed… maar het leverde niets op.
 
Herkenbaar ?
 
Tijdens het gesprek probeerde ik te achterhalen wat deze man nu precies verwachtte van zijn netwerk. Welke aanbevelingen of doorverwijzingen wou hij graag krijgen ? Wat was zijn persoonlijk doel van zijn netwerkinspanningen ? Met welk doel voor ogen was hij ooit lid geworden van deze businessclub ?
 
Ik vroeg dus op de man af of hij me kon antwoorden op deze vragen. Tot mijn verbazing kon hij die antwoorden onmiddellijk opsommen, tot in het kleinste detail. Zijn verwachtingen van zijn netwerkinspanningen waren zelfs helemaal niet verkeerd of onhaalbaar. Hij vertelde me dat hij op zoek was naar betrouwbare zakenmensen, die hem persoonlijk in contact konden brengen met de juiste leidinggevende personen binnen grote bedrijven, verantwoordelijk voor een bepaald soort onderzoek.
Het was duidelijk dat deze man hier lang en goed over had nagedacht. Hij wist exact wie hij wou spreken binnen die grote bedrijven, om zijn diensten en expertise toe te lichten. Hij wist ook zeer goed dat het verschrikkelijk moeilijk zou zijn om zelf zomaar die personen te contacteren. Hij wist dat dit via een netwerkrelatie zoveel gemakkelijker zou verlopen, na een persoonlijke introductie door een “warm” contact, iemand die reeds bekend was bij het doelbedrijf.
 
Mijn volgende vraag voor deze persoon stak een vinger in de wonde : “Schitterend dat je dit zo precies kan aangeven en dat je ook weet dat dit via een netwerkcontact zoveel meer kans op slagen heeft. Wanneer je jezelf voorstelt aan een nieuw contact, of tijdens een netwerkevent, vertel je dit dan ook ?”
Mijn gesprekspartner keek me heel verbaasd aan en besefte toen dat hij nog nooit eerder aan zijn netwerkrelaties had verteld waarmee ze hem het best konden helpen.
 
Wil je resultaat behalen uit je netwerkinspanningen, vertel je gesprekspartners dan ook zo duidelijk mogelijk hoe ze jou kunnen helpen. Vertel hun met wie je graag persoonlijk in contact zou komen. Vertel wat je precies aan het zoeken bent, wat zelfs elke maand iets anders kan zijn !
 
Je netwerkcontacten zullen aan jou denken wanneer ze je goed genoeg kennen, je een uitstekende reputatie geniet en ze ervan overtuigd zijn dat je hun doorverwezen contacten correct en professioneel zal helpen. Maar dit heeft uiteraard tijd nodig. Een doorsnee netwerker bouwt minstens 3 jaar aan zijn professioneel netwerk, zijn reputatie en credibiliteit, alvorens dit begint vruchten af te werpen.
 
Ben je niet specifiek ergens naar op zoek, dan kan je nog steeds zo nauwkeurig mogelijk duidelijk maken wie jouw klanten zijn. Zeg vb. niet “Ik ben immo-makelaar, actief in de private huizenmarkt”, maar zeg “Ik ben immo-makelaar en richt me hoofdzakelijk naar jonge koppels die hun eerste woning aankopen in de ruime regio rond Genk. Ik ben ook steeds op zoek naar instapklare panden die in dit plaatje passen”.
 
Wil je graag snel resultaat zien van je inspanningen, maak het je netwerk dan zo eenvoudig mogelijk om de juiste personen met jou in contact te brengen. Zorg dat ze zeer duidelijk weten naar wie of wat je op zoek bent, of hoe ze jou het best kunnen helpen !

Op zoek naar gemotiveerde operatoren?

Geplaatst 24 jul. 2014 06:11 door Geert Meesschaert

Meesschaert & Partners heeft momenteel enkele operatoren in begeleiding, die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging in de provincie Antwerpen.  

Samenwerken

Geplaatst 20 mrt. 2014 14:15 door Frank Verhaegen   [ 20 mrt. 2014 14:15 bijgewerkt ]

“Als Executive Search bedrijf is het steeds aangenaam te kunnen samenwerken met gespecialiseerde niche-spelers binnen de HR-branche. Persoonlijk ben ik er immers van overtuigd dat het “schoenmaker blijf bij je leest”-principe in HR kwalitatieve organisaties differentieert van andere marktspelers. In die zin weet ik de samenwerking met Meesschaert & Partners sterk te appreciëren. Meesschaert & Partners focust zich voor de volle 100% op outplacement en loopbaanbegeleiding, wat resulteert in een constructieve samenwerking tussen onze kantoren. Bovendien is Geert Meesschaert een man met een uitgesproken ethische en deontologische houding, waarbij hij er alles aan doet om zijn klant én zijn outplacement-kandidaten maatwerk en concrete oplossingen aan te bieden.

Christophe Leenknecht, partner Altior”

1-6 of 6